sunnuntai 1. maaliskuuta 2020

Hyviä käytäntöjä ja yhteiskehittelyä


Tässä blogitekstissä pohdin hyviä käytäntöjä sekä yhteiskehittelyä eri näkökulmista.  Kuvailen prosesseja, joissa hyvät käytännöt syntyvät ja pohdin käytäntöjen yhteisöllisiä merkityksiä. Yhteiskehittely liittyy hyviin käytäntöihin keskeisesti. Lähteenä käytän THL:n julkaisua Hyvien käytäntöjen dialogit sekä  Metropolian julkaisua Yhteiskehittelyllä hyvinvointia. Molemmat julkaisut ovat vuodelta 2012. 

Hyviä käytäntöjä voi syntyä/synnytetään arkisessa vuorovaikutuksessa ja arkisissa tilanteissa erityisesti asiantuntijoiden kesken. Työpaikalla keskustellaan  ja asioita pyritään jäsentämään pala palalta kokonaisuudeksi. Ihmiset yhdistelevät asioita henkilökohtaiseksi synteesiksi, jokainen omanlaisekseen. Käytäntöjen toimivuus perustuu kokemukseen, toimintaympäristöön sekä tilannetajuun. Ihmisten jakaessa kokemuksiaan syntyy osaamispääomaa (vrt. Hyvien käytäntöjen dialogit 2012).

Hyvien käytäntöjen kehittämiseksi tarvitaan aikaa, tilaa ja yhteen kokoontumisia: mahdollisuuksia vertaisoppimiseen ja yhteiskehittelyyn.  Yhteiskehittely vastaa monimutkaisiin tarpeisiin. Aktiivisen kehittämisen tavoitteena on, että uudet ratkaisut ja oivallukset voidaan muuttaa käytännön hyödyksi mahdollisimman pian (Yhteiskehittelyllä hyvinvointia 2012).

Yhteiskehittely etenee prosessinomaisesti. Menetelmää hyödyntävillä työpaikoilla ihmisillä on matala kynnys osallistumiseen, omat ideat tuodaan esille ja asioita pyritään kiteyttämään, toiminta on jatkuvaa, osaamista muutetaan yhteisölliseksi ja osaamispääoma otetaan käyttöön.  
Yhteiskehittelyllä ennakoidaan osaamista, rakennetaan tavoiteohjelmia sekä edistetään hyvinvointia monipuolisesti.  Yhteiskehittely sopii hyvin kehittämistoimintaan, neuvottelu- ja kokoustilanteisiin, verkostotoimintaan sekä tunnelman luomiseen.  Kehittely on päämääräsuuntautunutta yhteistoimintaa (vrt. Yhteiskehittelyllä hyvinvointia 2012).

Edellytyksenä yhteiskehittelylle ovat tahto sosiaaliseen jakamiseen, ennakkoluulottomuus, joustavuus, ihmisten erilaisuuden salliminen, epävarmuuden sieto, asioiden ja prosessien yhteensovittaminen, sitoutuminen sekä osallistuva ja osallistava johtaminen. Yhteiskehittelyn menetelmät tekevät näkyväksi asioiden välisiä suhteita, hyötyjä ja haittoja sekä mahdollisuuksia ja esteitä (vrt. Yhteiskehittelyllä hyvinvointia 2012). 

Yhteiskehittelyssä yhteinen päämäärä on tärkeä. Välineenä kehittämisessä voivat olla erilaiset sisäiset ja ulkoiset foorumit sekä yhteinen kieli ja yhteiset käsitteet. Toiminnalla pystytään vastaamaan yhteiskunnallisiin sekä yksilöllisiin tarpeisiin sekä asiakkuustarpeisiin. Kehittelyssä ilmenevät arvostus, avoimuus, luottamus, vastuu ja tasa-arvoisuus (vrt. Yhteiskehittelyllä hyvinvointia 2012).

Hyville käytännöille sekä yhteiskehitäjyydelle ominaista ovat sosiaaliset päämäärät sekä jakaminen. Vastuu liittyy yhteisövastuuseen sekä yhteiskunnalliseen vastuuseen. Toimintatapa luo, jakaa ja ottaa vastaan sosiaalista arvoa. 

Koen Väliaseman toiminnan olevan täynnä yhteiskehittäjyyttä sekä hyviä käytäntöjä. Toiminta on dynaamista, luovaa ja tulevaisuutta ennakoivaa. Toivottavasti voimme jakaa sosiaalista arvoa myös ulospäin arkisessa toiminnassa ja vuorovaikutuksessa.

Ulla Pellinen



Lähteet

Koskimies, Mimosa; Pyhäjoki, Jukka; Arnkil, Tom Erik (2012) Hyvien käytäntöjen dialogit – opas dialogisen kehittämisen ja kulttuurisen muutoksen tueksi. Tampere THL.

Harra T., Mäkinen E., Sipari S., (2012). Yhteiskehittelyllä hyvinvointia. Metropolia Ammattikorkeakoulu.