keskiviikko 19. helmikuuta 2020

Oppimistyyleistä


Tässä blogitekstissä käsittelen oppimistyylejä. Kuvailen erilaisia oppimistyylejä ja niiden merkitystä työyhteisöllisenä voimavarana. Lähteenä käytän Wikipedian määritelmää sekä Opetushallituksen julkaisua Erilaiset oppijat – monta tapaa oppia. Julkaisu liittyy samannimiseen hankkeeseen, joka on toteutettu vuosina 2004-2006.

Oppimistyyli on yksilön tiedostamaton taipumus käyttää tietynlaisia opiskelutapoja ja tekniikoita. Ihmiset jakautuvat oppimistyylimallien mukaan eri tavoilla toimiviin yksilöihin ja ryhmiin. Yksilöllistä oppimistyyliä voidaan selvittää esimerkiksi kyselylomakkeella tai psykologisella testillä. Osa malleista perustuu ajatukseen oppimistyylien biologisesta alkuperästä ja toisten mukaan oppimistyyli on ajan myötä muuttuva ominaisuus (vrt. Wikipedia 2020). 

Väliasemalla työskennellessä olen perehtynyt erilaisiin oppimistyyleihin henkilökohtaisesti sekä yhteisöllisesti.

Oppimisympäristöllä ja kokemuksilla on oppimisessa keskeinen merkitys. Omat havainnot ja tulkinnat vaikuttavat nekin. Valmennuksella etsimme omia vahvuuksia ja kohtaamme haasteita yhteisesti. Tulevaisuuden luotaaminen on yksi tärkeimmistä näkökulmista. 

Väliaseman valmennus muistuttaa rakenteeltaan opetussuunnitelman rakennetta. Työntekijällä on ympärillään yhteisö ja valmennus toteutuu yksilöllisesti ja tarvepohjaisesti. Omaa suunnitelmaa seurataan, arvioidaan ja tarkistetaan koko Väliasemalla työskentelyn ajan. Oma oppimistyyli liittyy tiedonhankinnan ja jäsentämisen taitoihin. Oppimistyyli näkyy myös tapana tehdä työtä (vrt. Erilaiset oppijat - hanke).

Oppimistyylillä hahmotetaan todellisuutta ja osallistutaan siihen. Tyyli näkyy tapana keskittyä asioihin ja käsitellä niitä ja palauttaa asioita mieleen ja tapana olla vuorovaikutuksessa. Vaikeankin asian opiskelu itselle sopivalla tavalla on tarkoituksenmukaista. Työntekijä voi itse valita tilanteeseen ja oppimisympäristöön sopivan menetelmän. Ryhmätilanteissa itsetuntemus vahvistaa muiden erilaisten työtapojen hyväksymistä (vrt. Erilaiset oppijat – hanke).

Olemme keskustelleet Väliasemalla oppimaan oppimisen taidoista. 

Oppimistyylien osalta itseohjautuvuus, tavoitteellisuus, motivaatio ja erilaisten menetelmien tuntemus vaihtelevat. Tietous työntekijöiden erilaisista oppimistyyleistä tulee esille valmennuksen avulla sekä työarjessa. Työyhteisöllemme on tyypillistä hyväksyvyys ja kokemusten jakaminen. Oman oppimisen seurannassa esille nousevat itsearviointi, oma aktiivisuus osallistua, oppimisjärjestelyt sekä oppimisympäristö oppimisen mahdollisuutena. Etsimme väyliä työelämään sijoittumiseksi.

Oppimistyyleihin ja työn tuloksellisuuden seuraamiseksi olen pohtinut päiväkirjamenetelmän lisäksi mind map –menetelmän käyttöön ottoa. 

Erilaiset oppijat – hankkeen materiaalista löytyy oppimis- ja työtyyliin seurantaan liittyviä työkaluja. Oppimistyylin osalta tarkoitukseni on seurata omaa työskentelyä ja toiminnallisuutta, ympäristön virallisia ja epävirallisia vaikutteita, fyysistä kuntoa ja rytmin säännöllisyyttä sekä asenteita, motivaatiota ja mieltymyksiä.  

Toivottavasti blogini avaa näköaloja oppimistyylien maailmaan sekä omien vahvuuksien hyödyntämiseksi käytännön työssä. 

Ulla Pellinen  
Nokianvs@gmail.com


Oppimistyyli. Wikipedia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Oppimistyyli. Viitattu 18.2.2020.

Erilaiset oppijat – monta tapaa oppia. Opetushallitus 2006.
http://projekti.kpedu.fi/data/liitteet/27bfccdf1205406c8d3d596ec6fd9dae.pdf. Viitattu 18.2.2020.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti