Palvelumuotoilu on osaamista
Palvelumuotoilu
ei ole ainoastaan uusi innovaatio vaan kyky yhdistellä vanhoja
asioita uudella tavalla.
Väliasemalla
palvelumuotoilu on ennen kaikkea osaamista ja jakamista. Työntekijät
toimivat tavoitteellisesti ja täydentävät toistensa osaamista.
Työhön kuuluvat omat projektit ja työtehtävät. Osaaminen näkyy
konkreettisina tuotteina ja erilaisten palveluiden muodossa.
Ihminen on
palvelun keskiössä
Ihminen on
keskeinen osa palvelua, kun keskustelemme asiakkaan
palvelukokemuksesta. Palvelutapahtuman aikana hän muodostaa
kokemuksensa palveluista henkilö- ja tilannekohtaisesti.
Tilanteisiin liittyvät palveluprosessi, työtavat, tilat ja
vuorovaikutus.
Asiakasarvosta
Arvo voidaan
jakaa laadulliseen ja määrälliseen arvoon. Laadullista arvoa ovat
esimerkiksi muotoilu ja asiakaskokemus ja määrällistä arvoa ovat
esimerkiksi hinta ja tekninen laatu. Palvelun arvo konkretisoituu,
kun joku kokee tietyn asian tai/ja palvelun arvoksi.
Arvolupaus
määrittelee ja kuvaa tuotteen, määrittelee kohderyhmän, kertoo
asiakashyödyn ja kuvaa miksi tuote on ainutlaatuinen.
Asiakas vertaa kokemustaan aiempiin kokemuksiin, toiveisiin, tarpeisiin, yrityksen tarjoamaan viestintään sekä maineeseen.
Asiakas vertaa kokemustaan aiempiin kokemuksiin, toiveisiin, tarpeisiin, yrityksen tarjoamaan viestintään sekä maineeseen.
Väliasemalla
arvoa luodaan suunnitelmallisuudella, tavoitteellisuudella sekä
yhteistoiminnan muodossa. Työllistymiseen liittyviä suunnitelmia
seurataan yksilöllisesti sekä tarpeen mukaan asioita päivittäen.
Väliasemalla
tilat ovat toimivat ja niiden viihtyisyyden eteen tehdään töitä
yhteisesti. Työtiloissa näkyy innovatiivisuus ja tilojen käytön
joustavuus.
Prosessit
Palvelussa kaikki
prosessit voidaan määrittää yksityiskohtaisesti. Palvelujen
tuottamiseen tarvittavia prosesseja voidaan muuttaa ja kehittää.
Väliasemalla
työllistymissuunnitelmia käsitellään prosessin omaisesti.
Ammatillista osaamista ja työelämätaitoja kehitetään
päivittäisessä työssä. Eteneminen tapahtuu yksilöllisesti.
Palvelumuotoilu
sisältää edellisen kuvauksen lisäksi muitakin kiinnostavia
asioita, mutta tässä kohtaa jätän työni keskeneräiseksi. Jatkan
kirjallisuuteen tutustumista.
Ulla Pellinen
nokianvs@gmail.com
Lähteet: Tuulanniemi Juha: Palvelumuotoilu. 2011.
Palvelumuotoilu Wikipedia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelumuotoilu.23.10.2019.
nokianvs@gmail.com
Lähteet: Tuulanniemi Juha: Palvelumuotoilu. 2011.